لایحه بودجه 1395، با یک بند الحاقی تامل برانگیز برای دو نرخی کردن بنزین تصویب شد. براساس بند الحاقی 8 به تبصره 14، بنزین در سال 95 دونرخی خواهد شد. این اقدام مجلس مخالفت بسیاری از مسئولان از جمله وزیر نفت را برانگیخت و او در اظهار نظری، بنزین دو نرخی را فساد آور توصیف کرد.
بنزین که از اول آذرماه سال 94، با قیمت لیتری1000 تومان برای بنزین معمولی و 1200 تومان برای بنزین سوپر در جایگاه های مختلف عرضه می شد، دوباره به شرایط قبل از زمستان سال گذشته باز خواهد گشت.
مهدی شریفی نیک نفس، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با خبرنگار وب سایت خبری اتاق گفت: به عنوان یک فعال اقتصادی فکر می کنم دو نرخی کردن بنزین حواشی بسیاری به همراه خواهد داشت. این دو نرخی کردن به فضای رانتی در کشور دامن می زند و شفاف سازی که از نیازهای امروز اقتصاد ایران است را به محاق خواهد برد. بطور قطع دو نرخی کردن بنزین به نفع کشور نیست.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی درباره راه حل ها در این مورد گفت: بحث بهتر این بود که دولت قیمت تمام شده بنزین را از پالایشگاه در نظر بگیرد و هزینه انتقال را به آن اضافه کند. یعنی قیمت بنزین برای یک جایگاه سوخت نزدیک پالایشگاه با یک جایگاه سوخت در ولی عصر تهران متفاوت است به این دلیل که فاصله و هزینه حمل بنزین آن ها باهم فرق دارد. در همه جای دنیا، تفاوت قیمت بنزین براین اساس است و کسی که می خواهد سوخت را با قیمت پایین تری بخرد، باید به جایگاه های نزدیک تر بیاید. این روش بهتری تا دونرخی کردن بنزین است.
نائب رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران گفت: باید پمپ بنزین ها را براساس خدماتی که میدهند تقسیم کنیم و مشتری پول خدمات بهتر را بپردازد. در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دنیا، نرخ گازوییل و بنزین براساس نرخ حمل و کیفیت آن متفاوت است و مردم با این روش، براساس توان اقتصادی خودشان اختیار استفاده از خدمات و بنزین متفاوت را دارند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه قیمتی که برای بنزین تعیین می کنند باید ارزان تر از قیمت فعلی آن باشد گفت: در همه دنیا قیمت بنزین به قیمت نفت وابسته است و زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده، قیمت بنزین هم کاهش پیدا می کند.
نظر شما